Amsterdam,
27
november
2015
|
10:52
Europe/Amsterdam

Aziatische recessie stimuleert aandacht voor luxe artikelen wereldwijd

De wereldwijde verkoop van luxe artikelen blijft toenemen. Dat stelt CBRE in het rapport Global Luxury Retail: A Divergent Market.70%* van alle luxe aankopen door Chinezen wordt nu in het buitenland gedaan. Dit heeft de afgelopen twee jaar geresulteerd in een toename van de verkoop van luxe producten in West-Europa (13,4%), Oost-Europa (18%), Afrika (26%) en Noord-Amerika (5%).

Andrew Phipps, Head of Research and Consulting, EMEA, CBRE:

“Chinese consumenten nemen ongeveer 30% van de luxe bestedingen wereldwijd voor hun rekening, 70% van deze aankopen vindt momenteel plaats in het buitenland. Dit is onder andere het resultaat van de komst van de ‘anti-extravagantie campagne’ in China, die onder meer een verbod op advertenties van luxe goederen inhield. Daarnaast heeft de economische recessie in Azië gezorgd voor een groeiend prijsbewustzijn bij de consument en een heroverweging van de aankoopgewoonten. Zo kiezen zij met toenemende regelmaat voor de aankoop van luxe artikelen in het buitenland, waar de prijzen aantrekkelijker zijn.”

“De verschuiving in Chinese winkelgewoonten biedt op haar beurt kansen voor luxe merken om hun aanwezigheid in andere continenten uit te breiden. Europa en Amerika worden als belangrijkste markten gezien als het gaat om luxe expansie in de komende vijf jaar. Veel rijke consumenten uit Azië en Afrika willen hun luxe aankopen in traditionele luxe steden doen. Ze waarderen de authenticiteit en het extra cachet van een aankoop in Milaan of New York."

Duitsland was in 2015 het meest in trek bij luxe retailers. Maar liefst 46% van de luxe merken opende hier een nieuwe vestiging of breidde het huidige aantal vestigingen in ons buurland uit. Frankrijk en Groot-Brittannië volgden op de voet met respectievelijk 38% en 31%.

Krijn Taconis, Executive Director Retail
Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië blijven cruciaal voor wereldwijde luxe merken. Amsterdam scoort ook goed, met een zevende plaats in de top-tien van meest populaire bestemmingen. Ik verwacht dat Amsterdam binnenkort een aantal Aziatische retailers op de winkelmarkt mag verwelkomen. Ze geven de voorkeur aan onze hoofdstad boven Londen voor hun Europese debuut. De komst van nieuwe Aziatische spelers hangt samen met de groeiende Aziatische expatgemeenschap in Amsterdam. ‘Steeds meer Aziatische hoofdkantoren hebben zich in Amsterdam en Amstelveen gevestigd, terwijl het aantal Aziatische toeristen in Amsterdam heel hard groeit. Deze expats en toeristen vormen de ambassadeurs voor Amsterdam: hun positieve verhalen trekken Aziatische retailers naar de stad.
Krijn Taconis, Executive Director Retail

Economisch gezien is door de groei van persoonlijke welvaart de behoefte aan luxe producten toegenomen. De manier waarop dit soort producten wereldwijd ontsloten worden, heeft hierdoor ook meer aandacht gekregen. Meer mensen zijn in staat om luxe artikelen te kopen en deze consumenten zijn eveneens bereid om te reizen voor de beste winkelervaring. Hierdoor moeten retailers zich focussen op twee belangrijke zaken:

  1. De winkelbeleving

    Retailers beseffen zich dat ze zich makkelijk moeten kunnen aanpassen aan de behoeften van buitenlandse consumenten. Het gaat niet alleen om het doen van specifieke aankopen. Consumenten willen betrokken zijn bij de echte merkbeleving, waardoor ze zich meer gewaardeerd voelen.

  2. Groei in nieuwe markten

    Nu welvaart zich steeds gelijkmatiger verdeelt over de wereld, zijn Afrika en India de landen die in de voetsporen van China zullen treden als belangrijke bronnen van luxe koopkracht.

Dit wordt mede veroorzaakt door de toename van het besteedbaar inkomen en de groei van de groep jongere consumenten die bereid is om meer uit te geven aan luxegoederen. Ondanks zaken die de groei kunnen belemmeren, zoals hoge douanetarieven, blijven belangrijke steden in deze landen op de radar van prominente luxe retailers met expansieplannen.

Voor meer informatie over de luxe retailsector en onze services kunt u de volgende website bezoeken.

 

Over CBRE

Over CBRE Group, Inc.
CBRE Group, Inc. (NYSE:CBRE), een Fortune 500- en S&P 500-bedrijf met het hoofdkantoor in Dallas, is 's werelds grootste advies- en beleggingsbureau voor commercieel vastgoed (in termen van de omzet in 2023). De organisatie heeft meer dan 130.000 werknemers (inclusief werknemers van Turner & Townsend) en bedient klanten in meer dan 100 landen. CBRE biedt strategisch advies en begeleiding bij de aan- en verkoop en aan- en verhuur van vastgoed, corporate services, property-, facility en projectmanagement, taxaties, (her)ontwikkeling, investment management en research & consulting. Bezoek onze websites www.cbre.nl en www.cbre.com.