Amsterdam,
03
maart
2016
|
10:53
Europe/Amsterdam

Fysieke expansie blijft essentieel in strategie retailers

Klik voor grote versie
infographic
Deel deze infographic via social media of op uw site

Groeiende online verkopen schrikken retailers niet af als het gaat om hun fysieke expansieplannen voor 2016. Dit is een van de conclusies uit CBRE’s jaarlijkse onderzoek naar de cross-border expansieplannen van 150 grote internationale merken uit de Verenigde Staten, Azië, Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het is het zevende jaar dat de internationale vastgoedadviseur het onderzoek How Active Are Retailers Globally? uitbrengt.

Het overgrote deel van de retailers - 83% - geeft aan dat hun fysieke expansieplannen in 2016 niet worden beïnvloed door de groei van online verkopen. Het is waarschijnlijk dat dit van markt tot markt varieert maar slechts 22% is bezorgd over de stevige concurrentie van e-commerce als bedreiging voor de markt in 2016. Van de deelnemers aan het onderzoek zegt 17% grootschalige uitbreidingsambities te hebben, zij zijn voornemens om meer dan 40 winkels te openen dit jaar (9% meer dan in 2015). De ruime meerderheid (67%) geeft aan maximaal 20 winkels te willen openen.

Krijn Taconis, Executive Director Retail
Fysieke aanwezigheid van retailers op de belangrijkste winkellocaties blijft essentieel voor een sterke merkbekendheid. Ondanks de zorgen over economische onzekerheid in bijvoorbeeld China en de Verenigde Staten en de groeiende populariteit van online winkelen, zien we dat er nog steeds goed geïnvesteerd wordt in het winkelnetwerk.
Er ligt nog wel een uitdaging in het creëren van emotionele affiniteit met de consument, zodat deze langer in de winkel verblijft en meer uitgeeft. De consument wil nog steeds een winkel bezoeken om producten live te aanschouwen, passen, voelen en te genieten van het feel-good gevoel dat zij krijgen door een bepaalde merkervaring.  De fysieke winkel is onlosmakelijk verbonden met de shopping journey en kan op veel verschillende manieren worden ingezet. Het gaat om veel meer dan de transactie alleen.
Krijn Taconis, Executive Director Retail

Centraal West-Europa staat bovenaan de agenda van retailers die willen uitbreiden. Duitsland is het meest in trek, met 35% van de winkeliers die hier een vestiging willen openen. Frankrijk en Groot-Brittannië volgen op de voet met respectievelijk 33% en 29%. Deze landen kenmerken zich door een constante toestroom van toeristen en een goed bestedingspatroon. Ook Nederland kan met een 8e plaats in de ranking rekenen op stevige interesse van internationale retailers, 22% wil hier één of meerdere winkels openen. Vooral Amsterdam heeft een speciale aantrekkingskracht op bepaalde merken. Dit wordt mede ingegeven door de enorme toename van het toerisme in Amsterdam van met name 35+-ers. Deze groep heeft voldoende te besteden en doet dit niet alleen in horecagelegenheden maar ook in retail.

Winkels in high streets (76%) en regionale winkelcentra (72%) worden als meest populaire locaties voor uitbreiding genoemd. Een bevestiging van verdere polarisatie. Een toenemend aantal merken is op zoek naar een vestiging in verkeersknooppunten zoals stations. Een vijfde van de merken, grotendeels uit de Verenigde Staten en de regio EMEA, wil hier uitbreiden vanwege onder meer het hoge passantenaantal.

 

Over CBRE

CBRE Group, Inc. (NYSE:CBRE), een Fortune 500- en S&P 500-bedrijf met het hoofdkantoor in Los Angeles, is 's werelds grootste advies- en beleggingsbureau voor commercieel vastgoed (in termen van de omzet in 2017). De organisatie heeft meer dan 80.000 medewerkers (exclusief bijkantoren) en adviseert eigenaren, beleggers en gebruikers van vastgoed vanuit meer dan 450 kantoren (exclusief bijkantoren) wereldwijd. CBRE biedt strategisch advies en begeleiding bij de aan- en verkoop en aan- en verhuur van vastgoed, corporate services, property-, facility en projectmanagement, taxaties, (her)ontwikkeling, investment management en research & consulting. Bezoek onze website www.cbre.nl en www.cbre.com.