14
april
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

CB Richard Ellis maakt Urban Photographer of the Year bekend

De Portugees Manuel Lamosa de Melo is de winnaar van de jaarlijkse Urban Photographer of the Year competitie van CB Richard Ellis. Zijn foto van een man die koper bewerkt in een Tunesische marktstal overdonderde de jury en weerspiegelde volgens hen het beste het thema ‘cities at work’. Mike Strong, Chairman & CEO CB Richard Ellis – EMEA, en tevens jurylid in de competitie: “Het winnende beeld geeft perfect de energie en het contrast van het moderne stadsleven weer – de concentratie van de man te midden van het drukke Tunesische marktleven. De Urban Photographer of the Year competition, waaraan zowel amateurs als professionals uit alle landen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika konden deelnemen, is wereldwijd de grootste wedstrijd in z’n soort. Dit jaar ontving de jury meer dan 10.000 inzendingen uit 74 landen, een record aantal sinds 2006, het jaar dat de competitie van start ging.

Annemiek van der Kuil uit Amsterdam is als winnaar geselecteerd uit alle Nederlandse inzendingen. Zij wist de jury te overtuigen met een foto van een fietser die de – op dat moment zeer drukke- hoofdstedelijke Leidsestraat oversteekt. Annemiek heeft al enige ervaring als fotografe: ‘Dit is de tweede keer dat ik een fotowedstrijd win met een foto van een fietser. Ik hou van het dynamische aspect van straatfotografie en laat me graag verrassen door de composities die op straat gevormd worden.”

De deelnemers aan de competitie hebben ook meegedaan aan een onderzoek waarin ze onder meer hun voorkeur voor een stad en landmark buildings konden uitspreken. Hieruit kwam naar voren dat Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld in Dubai, door de deelnemers als meest favoriet werd gezien. Het moderne gebouw dat 828 m hoog is werd door 11 % van de deelnemers als favoriet gekozen, gevolgd door meer iconische en historische landmarks zoals het Colosseum in Rome, New York’s Chrysler building en Angkor Wat in Cambodja.

“De resultaten van dit onderzoek onthullen een paar fascinerende trends volgens Mike Strong; deze worden onder meer geïllustreerd door het feit dat het hoogste gebouw ter wereld populairder is dan het Colosseum. Het markeert het voortdurende belang van de ‘gebouwde’ omgeving. Elke stedelijke omgeving heeft z’n eigen nuances, die wij onder meer terug hebben gezien in het enorme aantal inzendingen voor deze competitie. Door het wereldwijde bereik dat onze organisatie heeft en duizenden locale specialisten die begrijpen wat verschillende steden beweegt kunnen we diepte aanbrengen in het advies naar onze cliënten.”