16
april
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Concurrentie op de Nederlandse winkelmarkt neemt toe

De grote steden in ons land doen steeds meer moeite om zich op winkelgebied van elkaar te onderscheiden. In de 25 belangrijkste steden is op dit moment zo’n 2,3 miljoen m² winkelruimte in al dan niet vergevorderde staat van voorbereiding.

Als alle plannen gerealiseerd worden, betekent dat een uitbreiding van het huidige winkelareaal met 30%. Dit is een van de conclusies uit een onderzoek van vastgoedadviseur CB Richard Ellis, waarvan de resultaten zijn neergelegd in het deze week uitgegeven boekje ‘Understanding retail destinations in the Netherlands’.

Uit het onderzoek dat is uitgevoerd door de afdeling Research van CB Richard Ellis, blijkt dat met name door het mobieler worden van de consument er sprake is van een toenemende concurrentie tussen de winkelsteden. Steden gaan zich steeds meer profileren en proberen zich te onderscheiden door spraakmakende nieuwbouwprojecten op het gebied van retail. Alleen al in Amsterdam is bijna 360.000 m² nieuwbouw in voorbereiding. In Rotterdam staat 275.000 m² op stapel.

Met een totaal van 150.000 m² aan winkeltransacties in 2007 behoort CB Richard Ellis bij de grootste retailmakelaars in Nederland.