18
november
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Consument van de toekomst verwacht winkelbeleving

De Europese consument van de toekomst wil producten graag kunnen zien en voelen voordat hij of zij tot een aankoop overgaat.

Daarnaast is deze consument een geavanceerde gebruiker van technologie en verwacht hij beleving en entertainment in een winkelcentrum. Dit blijkt uit het recente onderzoek van CBRE How we Shop – The changing face of Europe’s Consumer.

In tegenstelling tot de algemene perceptie wordt een bezoek aan een fysieke winkel om producten 'te zien en te voelen' door jongere generaties beschouwd als zeer belangrijk. 86% van de jongvolwassenen (16-24 jaar) gelooft dat de fysieke winkel belangrijk is in het online winkelproces. Tegelijkertijd is deze leeftijdsgroep veel beter op de hoogte van de laatste technologie en maakt zij gebruik van social media en blogs om producten te beoordelen en prijzen te vergelijken.
Het onderzoek, waarin de meningen van meer dan 10.000 consumenten in 10 Europese landen zijn verwerkt, onthult dat jongvolwassenen de meest actieve winkelaars zijn en op alle mogelijke manieren en locaties. Lokale winkels worden steeds belangrijker voor deze groep, die gemiddeld 19 keer per jaar een bezoek brengt aan plaatselijke winkels voor hun modeaankopen.

Krijn Taconis, Executive Director Retail CBRE Nederland: “De fysieke winkel complementeert de online winkel en dient daarbij als showroom. Online kan de consument onderzoek doen naar producten door prijzen te vergelijken en beoordelingen te lezen. De beslissing om een product te kopen wordt echter pas in de winkel gemaakt. Om het contrast tussen de online en fysieke winkelomgeving te verkleinen is het belangrijk om ook in de fysieke winkel te investeren in digitale technologie, zoals bijvoorbeeld een videowall en de aanwezigheid van tablets op de winkelvloer. Dit draagt bij aan de totale ‘beleving’ die de consument wil ervaren tijdens een dagje winkelen.”