05
maart
2014
|
00:00
Europe/Amsterdam

Duitsland favoriete retailmarkt in 2014

Uit het jaarlijkse onderzoek van CBRE naar de cross-border expansieplannen van 130 internationale retailers blijkt een hernieuwd vertrouwen in de wereldwijde winkelmarkt.

How Active are Retailers Globally 2014 laat onder meer zien dat het aantal internationale retailers met grootschalige expansieplannen in 2014 flink is toegenomen. Meer dan een derde (35%) van hen is voornemens om in het komende jaar 40 of meer vestigingen te openen. In 2013 was dit slechts 16%.

Duitsland is hierbij verreweg de populairste markt met 40% van de retailers die daar wil uitbreiden. Als er alleen naar Europese retailers gekeken wordt is dat percentage zelfs 70%.

Na Duitsland maken Frankrijk, Groot-Brittannië, Oostenrijk en China de top vijf van favoriete vestigingsplekken compleet. Nederland staat 13e op deze lijst, 14% van de internationale retailers wil zich in ons land vestigen. Als gekeken wordt naar de afkomst van de retailers dan blijkt dat Nederland 10e en 12e staat op de lijst van respectievelijk Amerikaanse en Europese ondernemers. CBRE signaleert dat Aziatische organisaties zich voornamelijk op hun eigen markt richten. Hierdoor nemen Europese of Amerikaanse land geen prominente plaats in op hun ranglijst.

Krijn Taconis, Executive Director Retail CBRE: “De ranking laat zien dat Nederland met een 13e plaats nog steeds de interesse heeft van internationale retailers. Vooral Amsterdam heeft een speciale aantrekkingskracht op bepaalde merken. De toeristen die de hoofdstad bezoeken zijn naast cultuur en horeca ook op zoek naar een divers en kwalitatief goed winkelaanbod. Vooral de regio rondom het Museumplein, met de P.C. Hooftstraat als meest gewilde locatie, is een echte hot spot. Afgelopen jaar heeft Tesla hier een experience center geopend. In 2014 worden Prada en Christian Dior eveneens toegevoegd aan het luxe winkelaanbod.”

Uit het rapport blijkt verder dat de groei van online winkelen wereldwijd doorzet. Veel retailers (42%) zoeken naar mogelijkheden om hun dekkingsgebied en betalingsmogelijkheden te vergroten. Desondanks geeft 32% van de ondervraagde retailers niet in te zetten op een multichannel strategie en voorlopig andere prioriteiten te hebben. Het gaat hier vooral om ondernemers uit Azië en het gebied rond de Stille Oceaan.