19
november
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Duitsland meest populaire land om uit te breiden

Internationale retailers zijn het afgelopen jaar beduidend optimistischer geworden over het economische klimaat. Dit sentiment lijkt ook aankomend jaar aan te blijven is de conclusie van CB Richard Ellis die de expansieplannen van retailers in de regio EMEA onder de loep heeft genomen. Uit het rapport ‘How active are retailers in EMEA’ dat CB Richard Ellis gisteren lanceerde op de MAPIC blijkt dat ruim driekwart van de ondervraagde retailers van plan is het aankomende jaar vijf of meer nieuwe winkels in deze regio te openen. In 2009 had minder dan de helft van de ondervraagden deze plannen. Het rapport geeft de resultaten weer van een onderzoek naar het expansiebeleid van ruim 210 retailers, verdeeld over 23 nationaliteiten.

Een kwart van de ondervraagde retailers richt zich ook op Nederland waardoor ons land op de elfde plaats in de ranglijst van de 56 meest favoriete landen staat. Duitsland is met 41% net als vorig jaar de aanvoerder van de lijst. Hoewel West-Europese markten nog steeds de voorkeur hebben, willen veel retailers hun netwerk uitbreiden in opkomende markten, zoals Polen (33%), Tsjechië (28%) en Rusland (28%).
Uit het onderzoek blijkt verder dat online verkopen fors zijn toegenomen afgelopen jaren, het is het snelst groeiende kanaal om producten te verkopen. Met name modeketens in het middensegment en speciaalzaken in bijvoorbeeld schoenen, ondergoed, sportartikelen en kinderkleding zijn van plan de online voorzieningen in 2011 uit te breiden. 50% van de ondervraagde retailers heeft dit voornemen. Over het algemeen zien retailers het internet als aanvulling op de winkelverkoop, zodat extra bedrijfsinkomsten kunnen worden gegenereerd. Online winkelen biedt daarnaast de mogelijkheid tot het betreden van nieuwe markten, het bereiken van een breder publiek en een ander type consument.

Om een samenvatting van het rapport te bekijken kunt u hieronder klikken.


How Active are Retailers in EMEA