14
april
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Engeland meest populaire winkelmarkt voor 4e achtereenvolgende jaar

Retailers over de hele wereld hebben de groei van hun winkelnetwerk in diverse internationale markten voortgezet het afgelopen jaar, ondanks de uitdagende omstandigheden. Dit concludeert CB Richard Ellis in de nieuwste editie van het jaarlijkse rapport ‘How Global is the Business of Retail?’. Voor dit rapport, dat nu voor het 4e achtereenvolgende jaar verschijnt, is een onderzoek gehouden onder 323 toonaangevende retailers uit 73 landen met het doel trends en ontwikkelingen in hun expansiebeleid – internationaal en nationaal - te signaleren.

Het Verenigd Koninkrijk heeft net als voorgaande jaren de eerste plaats als ‘s werelds meest internationale winkelmarkt weten te behouden. Van alle in het onderzoek betrokken internationale winkelketens is 58% hier gehuisvest. Het Verenigd Koninkrijk wordt evenals vorig jaar gevolgd door de Verenigde Arabische Emiraten, waar 54% van de winkelketens actief is. Op de derde plaats in de ranking staan de Verenigde Staten met 50%.

De populairste winkelsteden ter wereld zijn Dubai en Londen, in deze steden zijn meer dan de helft van alle internationale winkelmerken vertegenwoordigd. Het succes van Dubai heeft geleid tot een zoektocht van retailers naar overige landen in het Midden-Oosten die over eenzelfde consumentenmarkt beschikken. Koeweit, Saudie Arabië en Abu Dhabi lijken aan dit profiel te voldoen, ondanks dat de politieke onrust in dit gebied niet genegeerd kan worden, zal dit waarschijnlijk geen doorslaggevende invloed hebben op de expansieplannen van retail in deze regio.

Internationale expansie blijft de bepalende strategie voor retailers wereldwijd, dat blijkt uit het feit dat 40% van de nieuw geopende winkels buiten de thuisregio zijn geopend. Ondanks dat het tempo van de expansie iets is afgenomen - de overall winkel footprint is 2% toegenomen ten opzichte van 4 % in 2009 en 12 % in 2008 - zijn er toch 21 landen die 5 of meer nieuwe retailers in hun markt mochten verwelkomen.

Krijn Taconis, Executive Director Retail: ‘In Nederland zien we ook een toename van verschillende internationale winkelketens die in de grote steden vestigingen openen. Goede voorbeelden hiervan zijn Starbucks en fashion retailers uit omringende landen die hippe en betaalbare kleding aanbieden. Zoals het Ierse Primark dat momenteel 2 vestigingen in Nederland heeft, een 3e vestiging in Nijmegen in aanbouw heeft en er bestaan daarnaast plannen om meer winkels in Nederland te openen. We signaleren wat de impact van een nieuwe Primark shop is op de winkelomgeving. De winkelketens die snel van assortiment wisselen zoals Primark, H&M en Zara fungeren tegenwoordig als voornaamste trekker in een winkelgebied. De passantentellingen voor en na de vestiging van een Primark winkel illustreren dit als geen ander.’

Executive SummaryExecutive Summary