18
september
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Europese luchthavens trekken corporate eindgebruikers aan

Moderne, goed verbonden en multifunctionele complexen blijken succesfactor in het aantrekken van multinationals

De tophuren en opnameniveaus van moderne kantoorontwikkelingen op Europese luchthavens, zoals Düsseldorf, Frankfurt en Schiphol, hebben inmiddels de toplocaties in de steden zelf naar de kroon gestoken. Dit blijkt uit recent onderzoek van vastgoedadviseur CBRE.

De bevindingen zijn gebaseerd op een onderzoek naar 14 Europese luchthavens in de periode van 2009 tot 2012. De resultaten laten zien dat de vraag van ‘corporate’ eindgebruikers het sterkst is op zorgvuldig geplande kantoorontwikkelingen die moderne kantoorruimte, een hoogwaardige uitstraling en een combinatie van lokale verbindingen en een sterk wereldwijd netwerk kunnen aanbieden. De luchthaven van Düsseldorf heeft in de afgelopen periode relatief de sterkste vraag naar kantoren laten zien, met een gemiddelde jaarlijkse opname van 6,5% van de totale voorraad. Frankfurt en Schiphol volgen met een gemiddelde jaarlijkse opname van respectievelijk 4% en 3,5% van de totale voorraad.

De populariteit van Düsseldorf kan vooral worden toebedeeld aan het Airport City project, een grootschalige kantoorontwikkeling op loopafstand van de terminal die de aandacht van grote regionale eindgebruikers heeft getrokken, waaronder Siemens. Het succes dat Frankfurt heeft geoogst bij het aantrekken van prominente eindgebruikers, zoals KPMG, werd gesteund door de ontwikkeling van “The Squaire” in 2011. Dit is een hoogwaardig kantoorproject, een van de grootste van Duitsland, dat bovenop het treinstation is gebouwd en een directe verbinding met de luchthaventerminal heeft.

Op de Luchthaven Schiphol, dat maar liefst 325.000 m² kantoorruimte op loopafstand van de terminal aanbiedt, liggen de tophuurprijzen op een vergelijkbaar niveau als de Amsterdamse Zuidas of in het Amsterdamse Centrum. De kwaliteit van de aanwezige kantoorgebouwen, de snelle transfertijd naar Amsterdam en het netwerk van lokale en wereldwijde verbindingen zorgen ervoor dat Schiphol voortdurend in de belangstelling staat van grote multinationale ondernemingen. Cargill Nederland koos er bijvoorbeeld in 2012 voor om zich op de luchthaven te vestigen in gebouw The Outlook.

Het onderzoek heeft verder uitgewezen dat eindgebruikers van kantoren op Europese luchthavens veelal in twee categorieën zijn in te delen. Allereerst betreft het ondernemingen die luchtvaart gerelateerde activiteiten ontplooien, zoals luchtvaartmaatschappijen en logistieke dienstverleners. De tweede categorie bestaat uit multinationale ‘corporate’ eindgebruikers, die voor de luchthaven kiezen vanwege de goede faciliteiten en de uitstekende internationale verbindingen. Vaak, maar niet uitsluitend, gaat het daarbij om technologie- en productiebedrijven.

Volgens Rudolf de Boer, Executive Director Agency bij CBRE, is het succes van de luchtvaartknooppunten goed te verklaren: “We zien in de markt duidelijk terug dat grote eindgebruikers kiezen voor multifunctionele en multimodaal bereikbare locaties. Luchthavens die een dergelijke mix kunnen aanbieden, zoals Schiphol, vormen een uitstekend alternatief voor traditionele topdistricten als de Amsterdamse Zuidas. Schiphol biedt een zeer goede aansluiting op intercontinentale en Europese vluchten, beter dan veel andere steden in Europa. Dat is vooral voor ondernemingen die veel belang hechten aan een netwerk van internationale verbindingen een groot voordeel. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het voorzieningenniveau in en om de luchthaven waardoor het de concurrentie met prime kantorenlocaties prima aan kan."

Airports ViewpointAirports Viewpoint