30
september
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Forse daling gemiddelde opbrengst hotelkamer

In navolging van de publicatie 'Understanding Hotels in the Netherlands' heeft CB Richard Ellis Research afgelopen week de 'MarketView' over de Nederlandse hotelmarkt uitgebracht. De belangrijkste bevindingen uit het rapport zijn hieronder uiteengezet.

Door de wereldwijde krimp van de economie is het aantal overnachtingen van zowel binnenlandse als buitenlandse gasten in Nederlandse hotels teruggelopen. Om de kamerbezetting enigszins op peil te houden, hebben hoteliers de prijzen verlaagd met als gevolg dat de gemiddelde opbrengst per beschikbare hotelkamer fors is gedaald. In Amsterdamse vier- en vijfsterren hotels bedroeg de gemiddelde daling in de eerste zeven maanden van dit jaar zelfs 20%. Door het sterke cyclische karakter van de hotelmarkt en de voorspelde verdere krimp van de economie verwacht CB Richard Ellis niet dat het aantal hotelovernachtingen op korte termijn zal aantrekken. Doordat de hotelvraag nog steeds erg prijsgevoelig is, zal de gemiddelde opbrengst per beschikbare hotelkamer onder druk blijven staan. Door middel van kostenbesparingen heeft het merendeel van de hoteliers ondertussen echter de bedrijfsvoering op de nieuwe marktsituatie aangepast. Hierdoor is de daling van de gemiddelde winst per beschikbare kamer aan het afnemen.

Ook de beleggingsmarkt van hotels ondervindt de gevolgen van de economische recessie. Net als bij de overige vastgoedcategorieën kunnen beleggers met moeite hun investeringen gefinancierd krijgen. Daarbij zijn het met name de hotelbeleggingen die de afgelopen periode risicovoller zijn geworden. Dit komt doordat de huurinkomsten over het algemeen gerelateerd zijn aan het exploitatieresultaat waardoor een daling van het aantal hotelovernachtingen onmiddellijk het directe beleggingsrendement beïnvloedt. Dit jaar stond de beleggingsmarkt voor hotels dan ook voornamelijk in het teken van noodgedwongen verkopen. De meeste transacties hadden betrekking op de portefeuille van de failliete hotelketen Golden Tulip. Omdat de gemiddelde kameropbrengst blijft dalen, zal ook in de komende periode de ongunstige economische situatie de beleggingsmarkt beïnvloeden. Voor een aantal hotelketens bestaan er echter ook kansen. Zij hebben aangegeven een expansiebeleid te voeren en op zoek te zijn naar mogelijkheden om noodlijdende concurrenten over te nemen.

Klik op de pdf hieronder voor het volledige Engelstalige rapport.

MarketView Dutch Hotel MarketMarketView Dutch Hotel Market