03
februari
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Grootste winkelsteden nog sterker in 2011

Door een gerichte versterking van de binnenstad is de positie van de vier grote steden als sterkste winkelbestemming in 2011 verder uitgebouwd.

Dit constateert CBRE in de nieuwste MarketView Dutch Retail Market.

Vooral de uitbreidingen in de belangrijkste winkelstraten van Den Haag en Rotterdam hebben diverse internationale retailers aangetrokken. Hierdoor wisten de G4 een huurprijsgroei voor eersteklas winkelvastgoed te realiseren. De wens van retailers om flagship en brand stores te openen leidde in 2011 bovendien tot een toenemende vraag naar grote units in de hoofdwinkelstraten.

De winkelmarkt is aan een sterke concentratietrend onderhevig. Winkelketens richten zich op de sterkste locaties die een duidelijke identiteit als ‘fun’, ‘run’ of ‘goal’ winkelgebied uitstralen. Het gevolg is dat het totale aanbod in 2011 met 15% steeg tot een niveau van ruim 2,9 miljoen m2. Dit algemene cijfer verhult echter de grote lokale verschillen die door de concentratietrend zijn ontstaan. Met name winkelstraten buiten het kernwinkelgebied zien de leegstand sterk stijgen.

Dit biedt overigens kansen voor nicheformules zoals speciaalzaken, etnische supermarkten, kappers en cateraars. De toenemende populariteit van online winkelen kent een spin-off in de vorm van een behoefte aan afhaalpunten. Daar bereikbaarheid voor deze afhaalpunten zeer belangrijk is, bieden lege winkels buiten het kernwinkelgebied mogelijk soelaas.

De perifere detailhandel is aan schaalvergroting en diversificatie onderhevig. De sterkste winkellocaties bieden een combinatie van goede autobereikbaarheid en een ruim assortiment. De toevoeging van een supermarkt leidt tot het ontstaan van een ‘Retail Park’, dat extra bezoekers trekt doordat de dagelijkse boodschappen er kunnen worden gedaan.

Hoewel winkelvastgoed door beleggers nog steeds wordt gezien als een relatief veilig segment, daalde het beleggingsvolume in 2011 met ruim 38%, tot het langjarig gemiddelde van circa € 1,3 miljard. Deze afname komt vooral doordat het aanbod van hoogwaardig winkelvastgoed is teruggelopen en de financieringsmogelijkheden verder zijn beperkt. Er vinden nog maar zelden portefeuilleverkopen plaats en steeds vaker dienen objecten afzonderlijk te worden verhandeld. Het Retail Park biedt daarentegen nieuwe kansen voor beleggingen in direct winkelvastgoed. Ook biedt het structureren van institutionele portefeuilles als beleggingsfonds een nieuwe mogelijkheid om indirect in ‘core’ winkelvastgoed te beleggen.

Marketview Dutch Retail Market Q4 '11Marketview Dutch Retail Market Q4 '11