Amsterdam,
25
mei
2022
|
13:24
Europe/Amsterdam

‘Het voortbestaan van onze planeet, dat is een prima rendement.’

Irene Flotman

Hoog bezoek! De SpaceBuzz van André Kuipers landt namelijk voor de deur van The Core, het hoofdkantoor van CBRE Nederland. Maar ik heb het eigenlijk over de schoolkinderen uit de buurt, die kunnen ervaren wat elke ex-astronaut zegt: onze planeet vanuit de ruimte zien verandert álles. Dan besef je pas hoe kwetsbaar ‘ie is. En ook dat we er maar één hebben, zwevend in het zwarte, onleefbare niets. Dát gevoel kweekt de ambassadeurs die deze wereld straks nodig heeft. En dat past weer perfect in de concrete en lokale ESG-agenda van CBRE.

Ons Charity-team stond ergens vorig jaar enthousiast aan mijn bureau: ‘Irene, we hebben nou iets 
– dit moét je horen!’ De collega met het beste duurzame idee voor ons hoofdkantoor zou een hyperrealistische ruimterit winnen, in de SpaceBuzz van André Kuipers. De Spacebuzz heeft als doel om bewustwording te creëren, bij oud, maar vooral jong. Hen laten beseffen hoe belangrijk het is dat we ons gedrag veranderen. ‘Prima, leuk, doe maar,’ zei ik. Maar daar stopte het niet, zo bleek al snel. 

Jong geleerd, oud gedaan
Waar volwassenen vaak al ‘vastzitten’ in hun carrière, gezin en opvattingen, zijn kinderen juist de perfecte ambassadeurs van onze planeet. Dus we dachten: als die bus er straks toch staat… Waarom nodigen we dan geen basisschoolkinderen uit voor een ritje in Kuipers’ Spacebuzz? En dan wel graag kinderen uit onze buurt, want scholieren in Bussum en Bloemendaal gaan nog net niet zelf naar de ruimte met vakantie. Nee, kinderen voor wie zo’n ervaring echt een verrassing is. Hou het dichtbij, was onze wens. Dat sluit mooi aan op het community-denken dat we in ons werk proberen toe te passen. Korte tijd en een flinke, maar faire, hap uit hun budget later had het team het idee uitgewerkt. En nu is het dan zover.

Iets doén, hier en nu
ESG (Environmental, Social en Governance) stoelt op drie pijlers: People, Planet en Practices. CBRE Global heeft langs deze zuilen de voor ons meest relevante thema’s geselecteerd, van gender equality tot climate action en van sustainable cities & communities tot good health & wellbeing. Uiterst nuttig, maar nog wel vrij internationaal. De vraag moet zijn: wat kunnen we concreet doén. Hier en vandaag. Toen ik er vanuit lokaal perspectief naar keek, besloot ik een actieplan te maken, met als top drie van maatregelen: eerlijk werk & economische groei, duurzame steden & gemeenschappen en klimaatactie. Hiermee wil ik een brug slaan tussen woord en daad. Want voor de hele vastgoedsector geldt: we kunnen nog véél meer impact maken, op allerlei manieren. Ambassadeurs opleiden ís zo’n manier. Een concrete daad voor de toekomst; iets dat op de langere termijn echt gaat helpen.

Kijk verder dan je sector smal is
Soms krijg ik de vraag of we ons niet moeten concentreren op onze core business als het om ESG gaat. Mijn antwoord daarop: dat doen we al, of we werken er hard aan. Binnen onze eigen organisatie en sector, bijvoorbeeld met een sustainable inkoopbeleid, duurzamere materiaalkeuzes, meer focus op recycling, prestatieverbeteringen van ons kantoor en een drastisch genormaliseerd mobiliteitsbeleid. Maar waarom zou je het daarbij laten? Daarbuiten kun je ook impact maken, en dat is wat we met dit project doen. Vergeet niet dat ‘duurzaam’ in de kern betekent dat iets lang meegaat, of blijvend is. In wie kun je dan beter investeren dan in de kinderen uit je eigen leefgemeenschap?

Samen door de pijn
Het punt is, en daarmee komen we op mijn persoonlijke filosofie, en – eerlijk gezegd – frustratie: we weten allemaal dat het anders moet, dat het zo niet langer kan. Op een paar struisvogels na, is iedereen is daar nu wel van overtuigd. Maar verandering vraagt om offers, van iedereen. We zullen samen door die pijn heen moeten. Maar dan wordt het vaak een ander verhaal. Want er moet wel rendement gemaakt worden. Ik weet zeker dat vastgoedontwikkeling en een betere wereld uitstekend samen kunnen gaan. Laten we op z’n minst proberen er alles aan te doen, kijken wat het oplevert. En als dat betekent dat deze planeet daardoor blijft voortbestaan, lijkt me dat een prima rendement. Maar not in my backyard, hoor je vaak. Oké, dan zetten we die SpaceBuzz toch gewoon voor onze deur!