20
december
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Hong Kong en New York duurste winkellocaties ter wereld

Hong Kong en New York nemen de eerste en tweede plek in op de ranglijst van duurste winkellocaties ter wereld, volgens onderzoek van CBRE.

Tokyo neemt de derde plek in en op plaats vijf vinden we Londen terug, als eerste Europese stad. Amsterdam staat als eerste Nederlandse stad op de 25e plek op de ranglijst. De steden kenmerken zich door het feit dat het wereldwijd de belangrijkste toeristenbestemmingen zijn, waar de tophuren hoog blijven door de grote aantallen toeristen die op zoek zijn naar luxeproducten.
De CBRE Global Real Estate Rent Index steeg in het derde kwartaal met 2% op kwartaalbasis en met 7,3% op jaarbasis. De wereldwijde winkelmarkten geven een tweeledig beeld, waarbij er ondanks een zwak of zelfs afnemend niveau aan winkelbestedingen een sterke vraag naar winkelruimte in de best presterende kernwinkelgebieden bestaat. Internationale ketens, met name entertainment, restaurants en ‘fast fashion’ modeketens, zijn hier actief op zoek naar winkelunits. Dit geldt ook voor Nederland, waar de tophuren in de vier grote steden zijn gestegen. De duurste winkellocatie in Nederland is de Kalverstraat in Amsterdam, waar inmiddels markthuren tot € 3.000 per m² per jaar kunnen worden genoteerd.

Raymond Torto, Global Chief Economist van CBRE, stelt dat winkelketens voorzichtig zijn maar op lange termijn expansie nastreven. “Gezien de economische onzekerheid zijn ze vooral op zoek naar drukbezochte bestemmingen. Steden met een reputatie als luxe winkelbestemming zijn vooral in trek bij de internationale ketens. Gezien het beperkte aanbod aan hoogwaardige winkelruimte in deze locaties zullen de tophuren voorlopig op een hoog niveau blijven.”

Volgens Machiel Wolters, Director Research & Consultancy van CBRE Nederland, zijn winkelketens vooral op zoek naar grote ruimtes, die in de historische binnensteden van Nederland schaars zijn. Ook dit drijft de huurprijzen op. “Daarnaast zien we dat de vier grote steden, met name Rotterdam, Den Haag en Utrecht, het kernwinkelgebied actief aan het versterken zijn door middel van binnenstedelijke ontwikkeling. Dit maakt de Nederlandse toplocaties steeds aantrekkelijker voor internationale ketens.”