21
mei
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Hong Kong favoriete retailmarkt voor nieuwe toetreders

Hong Kong is voor nieuw toetredende retailers wereldwijd de populairste markt.

Maar liefst 51 nieuwe toetreders uit diverse sectoren openden in 2012 tenminste één winkel in deze stad. Dat blijkt uit How Global is the Business of Retail 2013 van CBRE. Het rapport geeft de resultaten weer van een onderzoek naar de cross-border expansieplannen van 320 toonaangevende retailers uit meer dan 200 steden. Het onderzoek is nu voor het zesde achtereenvolgende jaar uitgevoerd.

Amsterdam staat op de negende plaats in de ranglijst van steden waar internationale retailers zich graag willen vestigen. 32 Retailers hebben in 2012 een winkel geopend in onze hoofdstad, dat is 3,15% van de totale wereldwijde expansie.

Krijn Taconis, Executive Director Retail: “De ranking laat zien dat Amsterdam een plaats is die in trek is bij internationale merken. Wij ervaren dit zelf ook, vorig jaar hebben wij Michael Kors begeleid bij het huren van winkelruimte in de P.C. Hooftstraat en dit jaar zal Tesla Motors er een experience centre openen. Verder heeft Abercrombie & Fitch vorig jaar een winkel geopend en naar verwachting zullen Forever 21 en Urban Outfitters dat dit najaar doen. Dat internationale retailers graag een winkel willen openen in de hoofdstad komt onder meer door de toestroom van toeristen die naast cultuur en horeca ook op zoek zijn naar een divers en kwalitatief goed winkelaanbod.”

Uit het rapport blijkt dat retailers in 2012 in veel verschillende markten expansief waren. 81% van de steden mocht in ieder geval één nieuwe retailer verwelkomen. Amerikaanse retailers zijn veruit het meest actief geweest ten aanzien van de uitbreiding van hun wereldwijde winkelnetwerk. Van oorsprong richtten zij zich met name op Aziatische en West-Europese markten, in 2012 lieten zij echter een toenemende expansie zien in het Midden-Oosten, Centraal & Oost-Europa en Latijns-Amerika. Italiaanse, Britse en Franse retailers toonden eveneens een hoge mate van activiteit, vooral in hun eigen regio maar ook in Azië.

De groei van online winkelen heeft tot gevolg dat retailers nog kritischer naar hun portefeuille kijken. Terwijl sommige ondernemers hun winkelnetwerk willen beperken, omarmen de meesten een multichannel benadering waarbij ze investeren in online zichtbaarheid en daarnaast investeren in nieuwe en bestaande winkels. Veel retailers geven aan dat het openen van nieuwe winkels in nieuwe markten prioriteit heeft. Dit sluit aan bij de verwachting van CBRE dat de cross-border activiteit ook in 2013 op een stabiel niveau zal blijven.

How Global is the Business of Retail?How Global is the Business of Retail?