20
september
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Internet leidt tot grotere winkels

Bijna de helft van de internationaal opererende retailers denkt grotere winkels nodig te hebben.

De reden is de integratie van online winkelen in hun business model. Dat is een van de conclusies van CBRE uit het rapport The Role of Real Estate in a Multichannel World, dat werd gepresenteerd tijdens het World Retail Congress 2012 in Londen.

CBRE ondervroeg in juni vijftig toonaangevende internationale retailers met een gezamenlijk winkelnetwerk van 32.000 winkels naar hun online strategie. Terwijl er belang wordt gehecht aan een investering in digitale verkoopmogelijkheden, blijven investeringen in nieuwe en bestaande winkels voorlopig prioriteit nummer één voor retailers. In de komende twee jaar verwacht men dat de fysieke winkel een belangrijke rol speelt in het distributienetwerk. Evenveel consumenten zullen naar schatting online aankopen ophalen in een winkel, als dat thuis of op hun werk laten bezorgen. Hierdoor hebben retailers grotere winkels nodig, zeggen ze. In de komende twee jaar verwacht 72 procent van de ondervraagden in ieder geval hetzelfde aantal winkels of meer te hebben in hun thuisland.

Ongeveer 70 procent van de retailers ziet zichzelf in de eerste plaats als een retailer die ‘tussen de stenen’ staat. Eenzelfde percentage geeft echter aan over twee jaar een volledig geïntegreerd model te hanteren waarin verkoop via diverse kanalen centraal staat. In deze multi-channel strategie draait het vooral om de consument online optimaal te bedienen.

Gemiddeld genomen is het aandeel van de online verkopen van de ondervraagde winkeliers op dit moment ongeveer 8 procent van de totale verkopen. De verwachting is dat dit in twee jaar tijd ongeveer 15 procent zal zijn.

Om de samenvatting van het rapport te downloaden klikt u op het document hieronder.

The role of real estate in the multichannel worldThe role of real estate in the multichannel world