17
november
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Italië favoriete land voor retailers om uit te breiden

Expansie staat ook het komende jaar op de agenda van internationale retailers, dat blijkt uit het jaarlijkse rapport van CBRE ‘How Active are Retailers in EMEA’ dat donderdag 17 november tijdens de MAPIC is gepresenteerd.

Het research rapport geeft inzicht in de expansieplannen van 178 toonaangevende retailers uit 23 landen in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika. Uit het rapport blijkt onder meer hun voornemen om in 2012 in zowel volwassen als opkomende markten in diverse landen een of meerdere winkels te openen. Net als het voorgaande jaar ligt hun focus hierbij vooral op expansie in landen waar ze reeds gevestigd zijn. De keuze voor een bekende markt moet risico’s zoveel mogelijk minimaliseren. Ondanks deze voorzichtigheid is een derde (30%) van de deelnemende retailers aan het onderzoek van plan om een nieuwe markt te betreden in 2012.
Italië, vorig jaar nog op nummer acht, is dit jaar favoriet bij retailers om uit te breiden en wordt gevolgd door Duitsland, Rusland, Spanje en Frankrijk. Van de ondervraagde retailers geeft meer dan 30% aan in deze landen te willen expanderen. Rusland is opgeklommen van een zesde naar een derde positie, wat mede veroorzaakt wordt door een sterkere economie en de verwachting dat hier sprake zal zijn van consumptieve groei.

Retailers denken volgens het onderzoek steeds meer aan meerdere verkoopkanalen, de opkomst van online winkelen geeft ze de mogelijkheid om de interesse van de consument in een nieuw land te testen, alvorens een fysieke winkel te openen. In sommige gevallen volstaat de online aanwezigheid van hun merk alleen eveneens.