01
februari
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Levendige winkel gebruikersmarkt in 2012

De gebruikersmarkt voor winkelruimte was levendig in 2012. De crisis was vorig jaar nog niet zichtbaar in het opnamecijfer van Nederlandse winkelruimte.

Dit blijkt uit de nieuwe Dutch Retail Market View van CBRE. In totaal werd er circa 560.000 m2 winkelruimte verhuurd, een stijging van 14% ten opzichte van het opnamevolume in 2011. Ook het aantal transacties nam toe, vooral in de categorie 1.000 tot 5.000 m2. Hiervoor waren vooral supermarkten en discounter Action verantwoordelijk. Naar verwachting zal de vraag in de komende tijd afnemen. Veel nationale winkelketens zullen de economische situatie afwachten en uitbreidingsplannen uitstellen. Mogelijk geldt dit ook voor internationale winkelketens, maar deze zullen nog steeds elke kans aangrijpen om een winkel te huren op een goede locatie.

Nederland wordt door internationale retailers nog steeds gezien als een relatief veilige markt op de lange termijn. Nederland trok ook in 2012 nieuwe internationale retailers aan, waaronder Forever21, Michael Kors en Abercrombie & Fitch. Amsterdam is erg populair onder retailers die actief zijn in het luxe segment. CBRE constateert dat de tophuren in de G4 stabiel bleven en blijven, wat de populariteit van de G4 en de aanhoudende druk op het topsegment in de G4 onderschrijft.

De winkelbeleggingsmarkt koelde in 2012 wel verder af. In totaal werd er € 974 miljoen in winkels geïnvesteerd, tegen circa € 1,27 miljard in 2011. Steeds vaker wordt de aankoop of het afstoten van winkelobjecten ingegeven door de wens kwaliteit toe te voegen aan de winkelportefeuille. De beschikbaarheid van winkelvastgoed in het topsegment is echter beperkt. Daarnaast wordt de activiteit op de beleggingsmarkt gedempt door beperkte financieringsmogelijkheden. In de komende tijd worden er waarschijnlijk meer non-prime winkelobjecten op de markt gebracht. Enerzijds omdat objecten niet meer bij de portefeuille passen, anderzijds omdat beleggers middelen proberen te creëren voor nieuwe projecten. De aangeboden objecten kunnen echter niet te laagwaardig zijn, omdat deze geen koper zullen vinden.

MarketView Retail H2 2012MarketView Retail H2 2012