18
april
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Londen favoriete stad voor internationale retailers

Retailers over de hele wereld hebben de groei van hun winkelnetwerk in diverse internationale markten voortgezet het afgelopen jaar, ondanks de uitdagende omstandigheden.

Dit concludeert CBRE in de inmiddels 5e editie van het jaarlijkse rapport ‘How Global is the Business of Retail?’. Het rapport bespreekt de uitkomsten van een onderzoek dat is gehouden onder 326 toonaangevende retailers uit meer dan 200 steden. Met het doel trends en ontwikkelingen in hun expansiebeleid – internationaal en nationaal - te signaleren.

Londen heeft de titel populairste winkelstad ter wereld weer heroverd, 55,5% van de internationale winkelmerken is hier vertegenwoordigd. Vorig jaar werd de nummer één positie door Dubai en Londen gedeeld, maar Dubai is iets gezakt naar 53,8% en staat dit jaar op de tweede plaats.
Op landelijk niveau ziet CBRE dat het Verenigd Koninkrijk de eerste plaats als ‘s werelds meest internationale winkelmarkt heeft weten te behouden, op de voet gevolgd door de Verenigde Arabische Emiraten en de Verenigde Staten.

Internationale expansie blijft de bepalende strategie voor retailers wereldwijd, zo blijkt uit het onderzoek. 74% van de landen mocht tenminste één nieuwe retailer verwelkomen. De overall winkel footprint is met 2,1% toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor.