14
oktober
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Modebewuste consument omarmt online shoppen

Het aankopen van kleding en schoenen via het internet heeft in Europa een flinke vlucht genomen.

Consumenten worden, ondanks dat er nog sprake is van zorgen over online betalen, wel steeds comfortabeler met online winkelen. Dit is een uitvloeisel van het succes dat geboekt wordt op het gebied van boeken, muziek en computerspelletjes, die online als warme broodjes over de digitale toonbank gaan.

CBRE heeft onderzoek gedaan naar het online koopgedrag van 10.000 Europese consumenten. De resultaten zijn gebundeld in het rapport Europe’s Online Consumer.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 2 van de 5 consumenten (40%) online shopt en dat kleding en schoenen hierbinnen de snelst groeiende categorieën zijn.
Toen internet winkelen in opkomst was, was de algemene aanname dat men bij het kopen van kleding zou vertrouwen op de touch & feel die alleen bij een fysieke winkelervaring van toepassing is.Uit dit onderzoek blijkt echter dat maar 33% van de mensen die deelnamen aan het onderzoek dit een heel belangrijke factor vindt in het aankoopproces.

Toch blijft de fysieke winkel een essentiële rol spelen in de winkelbeleving, 90% van de deelnemers aan het onderzoek bezoekt een fysieke winkel voordat er online een product wordt gekocht.