15
november
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Nederland in top 3 favoriete vestigingsplaatsen voor retailers

Uit het vandaag door CBRE gepresenteerde onderzoek How Active are Retailers in EMEA? onder 100 toonaangevende internationale retailers blijkt dat Nederland in Europa op de derde plaats staat, achter Duitsland en Oostenrijk, maar boven het Verenigd Koninkrijk.

Uit het onderzoek komt naar voren dat internationale retailers nog steeds willen expanderen in 2013, maar dat daarbij nóg scherpere keuzes worden gemaakt. Zo willen meer retailers naar Duitsland expanderen dan dit jaar, maar ook voor Nederland blijft de belangstelling van buitenlandse retailers op peil. Liefst een kwart van de honderd gepeilde retailers geeft aan – verder – in Nederland te willen expanderen.

Een fors aantal nieuwe internationale merken werd dit jaar in Europa actief en Nederland zal daarvan ook de vruchten plukken, zo is de verwachting.

De internationale belangstelling is een opsteker voor de Nederlandse winkelmarkt, waar het transactievolume tot nu toe dit jaar duidelijk achterblijft bij de voorgaande jaren. Tegelijk zorgt de stagnatie van de economie voor mogelijkheden in de markt waar internationale merken, maar ook nationale partijen op inspelen. Ketens als Abercrombie & Fitch en Forever21, die dit jaar besloten naar Nederland (Amsterdam) te komen, maken gebruik van het momentum waarbij lokale eigenaren van panden graag in zee gaan met gerenommeerde labels, met wie ze langere tijd kunnen samenwerken.
De voortgaande expansie beperkt zich niet tot buitenlandse partijen. CBRE concludeerde al eerder dat sombere economische voorspellingen Nederlandse ketens als Hema, De Tuinen, Zeeman, Action, Wibra, Scotch and Soda, Shoeby Shop en KPN niet afschrikken. Ook buitenlandse spelers als Carolina Herrera, Inditex (Zara, Massimo Dutti) en Primark zijn in de markt actief. Veel van de expanderende retailers zijn spelers in het lagere segment. Tegelijk hebben Michael Kors, Paul Smith en Jimmy Choo, spelers in het luxe segment, huurcontracten getekend voor hun eerste Nederlandse ‘brand stores’. Alle drie zijn neergestreken in de Amsterdamse PC Hooftstraat. Hugo Boss op de PC Hooftstraat is ook een goed voorbeeld.

How Active are Retailers in EMEA?How Active are Retailers in EMEA?