26
oktober
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Q3 Laat hogere opname kantoren zien, beleggers kiezen voor Retail

Het derde kwartaal van 2011 laat een wisselend beeld zien voor kantoren en winkelvastgoed.

Op de kantorenmarkt waren gebruikers actiever, terwijl beleggers afwachtend bleven. Op het gebied van winkelvastgoed waren beleggers daarentegen actiever. Dit blijkt uit de nieuwste MarketViews Dutch Office Market en Dutch Retail Market van vastgoedadviseur CBRE.

Op de kantorenmarkt werd in het derde kwartaal bijna 260.000 m2 kantoorruimte verhuurd. Op jaarbasis betekende dit een toename van 12%. Amsterdam, waar de opname ten opzichte van 2010 Q3 verdubbelde, had hierin een groot aandeel. De hoofdstad lijkt af te stevenen op een hogere opname dan vorig jaar. De opname van 12.500 m2 kantoorruimte door Booking.com in The Bank aan het Rembrandtplein was de grootste huurtransactie in het centrum van Amsterdam sinds 2006. De beleggingsmarkt voor kantoren was in het afgelopen kwartaal weer zeer rustig. Hoewel er nog enkele grote transacties boven de markt hangen, lijkt het er niet op dat in 2011 het beleggingsvolume van 2010 zal worden gerealiseerd. De financiering blijft moeilijk en steeds vaker worden alternatieve financieringsvormen overwogen.

De winkelbeleggingsmarkt was daarentegen levendiger dan in de eerste twee kwartalen. De totale beleggingsomzet bedroeg € 451 miljoen, op jaarbasis derhalve een stijging van 46%. Het leeuwendeel van het beleggingsvolume werd gegenereerd door de verkoop van acht winkelcentra. Aangezien andere segmenten (met uitzondering van woningen) het nu niet goed doen, bevestigt dit dat beleggers winkelvastgoed als een veilige haven zien. De focus ligt op eersteklas winkelunits in de hoofdwinkelstraten van de G4 en van de grote provinciesteden, en op wijkwinkelcentra en winkelunits op goedlopende perifere locaties. Retailparken lijken de beste kansen te hebben omdat consumenten een mix van winkelen en een supermarkt prefereren boven een monofunctionele winkellocatie.

De tophuren voor winkels bleven in het derde kwartaal stabiel, maar op jaarbasis valt vooral de stijging in Den Haag op. In de Hofstad is de tophuur met 12% gestegen. Den Haag wist dankzij nieuwe winkelprojecten enkele prominente internationale winkelketens aan te trekken. Hierdoor stegen ook de tophuren. De komst van deze winkelketens bevestigt eveneens dat de expansie van internationale winkelketens in Nederland onverminderd doorgaat. Niettemin zijn er kansen voor de creatieve niche winkelier, bijvoorbeeld op de B- en C-locaties die nu met flinke leegstand kampen.

Marketview Dutch Retail Market Q3Marketview Dutch Retail Market Q3
Marketview Dutch Office Market Q3Marketview Dutch Office Market Q3