06
juni
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Short Stay accommodatie in Amsterdam biedt kansen

De Amsterdamse markt staat volop in de belangstelling van hoteliers. Dit blijkt uit de nieuwe Amsterdam Hotel Marketview van vastgoedadviseur CBRE, die gepubliceerd wordt tijdens de Provada.

De eerste maanden van 2012 laten een verdere expansie van grote hotelketens zien. Zo werd er getekend voor de herontwikkeling van twee kantoorpanden in Buitenveldert en Sloterdijk tot een Holiday Inn Express en een Golden Tulip hotel. In deelgebied Kop Zuidas aan de Zuidas moet een hotel komen van Motel One en Room Mate zal het in aanbouw zijnde hotel op IJ-dock exploiteren.

Hoteliers zien in de regio Amsterdam en Schiphol een groeimarkt. In 2012 zal naar verwachting het aantal bezoekers en overnachtingen in de regio toenemen en een verdere stijging van de kamerprijzen en van de RevPAR (Revenu Per Available Room) is niet ondenkbaar. De bezettingsgraad van hotelkamers steeg van 75% in 2010 naar 77% in 2011 en de RevPAR steeg van € 82 in 2010 naar € 94 in 2011. Voor 2012 zal de RevPAR stijgen naar circa € 97. In Amsterdam was de gemiddelde kamerprijs € 122, tegen € 109 in 2010. Amsterdamse hotelkamers waren gemiddeld de duurste kamers in Europa.

In 2012 krijgt Amsterdam er veel nieuwe kamers bij, meer dan in voorgaande jaren. Het gaat vooral om hotelkamers, maar er worden ook twee hostels geopend. In de laatste categorie – het short stay segment – is overigens nog veel te doen. Het aanbod van short stay accommodatie is beperkt in Amsterdam, maar de vraag ernaar is groot en zal in de komende jaren verder toenemen. De vraag komt van ‘local nomads’ of ‘local travellers’; mensen wier verblijf in Amsterdam te kort duurt om een appartement te huren/kopen, maar te lang om een hotelkamer aan te houden. Het kan gaan om mensen die in Amsterdam zijn vanwege werk of studie of bijvoorbeeld mensen die in echtscheiding liggen. Deze mensen zoeken accommodatie die het midden houdt tussen een appartement en een hotel.

Short stay accommodatie kan een uitdaging zijn voor ontwikkelaars en investeerders die niet uitsluitend willen focussen op hotels. De huidige hotelontwikkelingen op perifere locaties – vaak herontwikkelingsprojecten – brengen immers ook een risico met zich mee. De vraag is of deze hotels voldoende gasten zullen ontvangen. De toekomst moet uitwijzen welke van deze projecten succesvol zijn.

MarketView Amsterdam Hotel MarketMarketView Amsterdam Hotel Market