Amsterdam,
19
oktober
2015
|
11:18
Europe/Amsterdam

Sterk horeca-aanbod verhoogt aantrekkingskracht winkelcentra

Belang dat aan horeca wordt toegekend, varieert per markt en cultuur

Klik voor grote versie
infographic
Deel deze infographic via social media of op uw site

Bijna een derde van alle bezoekers van winkelcentra in Europa, Midden-Oosten en Zuid-Afrika (EMEA), bezoekt tijdens het winkelen een horecagelegenheid. Dit blijkt uit een omvangrijk onderzoek van vastgoedadviseur CBRE onder 22.000 consumenten uit 22 landen.

Het onderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in het belang dat consumenten hechten aan de aanwezigheid van horeca in een winkelcentrum en om te kijken welke rol hiervoor in de toekomst is weggelegd.

Opvallend is dat shoppers in de Verenigde Arabische Emiraten, Zuid-Afrika, Turkije, Roemenië en Spanje winkelcentra met name identificeren als horeca-bestemmingen. Zo bezoekt 59% van de ondervraagde consumenten uit de Verenigde Arabische Emiraten in eerste instantie alleen een winkelcentrum om iets te eten of te drinken. Vervolgens brengt gemiddeld 40% hiervan nog wel een bezoek aan een of meerdere winkels.

In Nederland ligt het percentage consumenten dat een winkelcentrum slechts bezoekt vanwege de horecagelegenheden op 18%. Hiervan bezoekt 41% vervolgens nog een of meerdere winkels.

De verschillende percepties kunnen met name verklaard worden door de verschillende culturen van de respondenten. In het Midden-Oosten en Turkije wordt een bezoek aan een winkelcentrum gezien als een belangrijke vrijetijdsbesteding en een efficiënte manier om te shoppen. Van oorsprong nodigt het horeca-aanbod hier dan ook meer uit, zowel qua kwaliteit als kwantiteit. De langere openingstijden en het klimaat spelen hier eveneens een rol, in warmere landen kiest men sneller voor een etablissement met airconditioning. In landen als Noorwegen, België maar ook Nederland geven mensen er de voorkeur aan om te winkelen en te eten in hoofdwinkelstraten, waarmee het aanbod van horeca in winkelcentra tot nu toe vrij basic is gebleven.

Deze lokale culturele verschillen hebben een enorme impact op de manier waarop een winkelcentrum ingericht moet worden en op de vormgeving van het horeca-aanbod.

42% van de consumenten bezoekt minstens één keer per week een winkelcentrum. Hiervan waardeert 36% eten en drinken als erg of extreem belangrijk. Een innovatief, goed samengesteld horeca-aanbod geeft de bezoeker volgens CBRE een completere winkelbeleving en stimuleert de consument om terug te komen. De kwaliteit van dit aanbod is daarbij extreem belangrijk, zo geeft 75% van de respondenten aan. Dit weegt zwaarder dan de prijs, snelheid, service of bereikbaarheid van de locatie.
Naast kwaliteit valt de behoefte aan gezonde, biologische en innovatieve voedingsconcepten op. Met name jongeren vinden het belangrijk dat er een gezond aanbod is, ruim 40% van de consumenten geeft dit aan. De bezoeker van een winkelcentrum wil vernieuwing ervaren en steeds weer verrast worden door een gevarieerd aanbod. Dit leidt er ook toe dat shoppers meer tijd besteden in een winkelcentrum.

Marc van Tilburg, Director Research and Consulting
Een winkelcentrum is meer dan de som der delen, het gaat om de algehele propositie. Winkelcentra concurreren met elkaar om de aandacht van de consument en met een sterk horeca-aanbod kun je het verschil maken. Het belang van Food & Beverage moeten we zeker niet onderschatten. Maar liefst 2/3 van de consumenten geeft aan dat het horeca-aanbod een belangrijke rol speelt in de keuze van een winkellocatie.

 

Dit past ook bij de perceptie dat winkelen een vrije tijdsbesteding is. Consumenten hebben niet alleen de wens om te shoppen, maar ook de noodzaak om te eten. Uit het onderzoek blijkt dat 40% van de deelnemers aan het onderzoek een winkel bezoekt, ook al bezochten zij in eerste instantie het winkelcentrum om iets te eten of te drinken.
Marc van Tilburg, Director Research and Consulting

Om het Food & Beverage rapport te openen klikt u hier.

 

 

 

 

 

 

Over CBRE

CBRE Group, Inc. (NYSE:CBRE), een Fortune 500- en S&P 500-bedrijf met het hoofdkantoor in Los Angeles, is 's werelds grootste advies- en beleggingsbureau voor commercieel vastgoed (in termen van de omzet in 2018). De organisatie heeft meer dan 90.000 medewerkers (exclusief bijkantoren) en adviseert eigenaren, beleggers en gebruikers van vastgoed vanuit meer dan 480 kantoren (exclusief bijkantoren) wereldwijd. CBRE biedt strategisch advies en begeleiding bij de aan- en verkoop en aan- en verhuur van vastgoed, corporate services, property-, facility en project management, taxaties, (her)ontwikkeling, investment management en research & consulting. Bezoek onze websites www.cbre.nl en www.cbre.com.

Wat consumenten willen van winkelcentra

19
okt
2015
www.retailwatching.nl