28
september
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Zorgen over veiligheid beperkt ontwikkeling online shoppen in Europa

Bezorgdheid over de veiligheid blijft het grootste obstakel voor de verdere ontwikkeling van online winkelen in Europa.

Dit is ondanks de toenemende technologie en de veiligheid van creditcard betalingsmethoden zoals 'chip en pin’ één van de conclusies uit het rapport ‘Europe’s Online Consumer’ van CB Richard Ellis (CBRE).

De bevindingen van CBRE komen op een moment dat overheden en het bedrijfsleven in Europa zich hard maken om de economie een nieuwe impuls te geven. De consumentenbestedingen worden gezien als een essentieel ingrediënt voor het creëren van die economische groei.

Terwijl de digitale revolutie enerzijds in veel Europese landen bepalend is voor de populariteit van online winkelen, bestaat er anderzijds bij miljoenen andere consumenten de angst over de veiligheid van online aankopen.
Voor het onderzoek van CBRE - het eerste pan-Europese in zijn soort - zijn 10.000 consumenten in 10 Europese landen gevraagd naar hun online koopgedrag. ‘Europe’s Online Consumer’ onderscheidt onder andere de volgende categorieën: schoenen en kleding, boeken, muziek en entertainment, kruidenierswaren, elektrische apparaten, cosmetica, farmacie en computer games.

Naast zorgen om de veiligheid van betaling, zijn er andere redenen voor de consument om niet online te shoppen zoals de (hoge) bezorgkosten, het gebrek aan een creditcard of ongemakkelijke levertijden.
Krijn Taconis, Executive Director Retail: “Ondanks het feit dat online shoppen in Nederland steeds meer doordringt, bestaat er nog een grote groep mensen die internet slechts als etalage ziet. Misschien bekijken en vergelijken ze hun toekomstige aankoop online, maar vervolgens wordt de fysieke winkel toch bezocht. Dit is met name bij duurzame consumptiegoederen het geval. Maar ook in het geval van fun shopping is er nog een zeer grote groep die graag het product ‘beleeft’ in de winkel. Zien, aanraken en passen zijn daarbij belangrijke elementen, maar ook de sociale factor van winkelen speelt hierbij een rol.”
Uit de resultaten komt eveneens naar voren dat er in Europa een verband bestaat tussen online winkelen en online bankieren. In de landen met een hoger percentage online shoppers, zoals Zweden (69%), Duitsland (66%) en Engeland (58%) ligt het percentage dat online bankiert eveneens hoger dan in landen in Zuid-Europa waar het internetgebruik lager ligt. Door internet bankieren zijn mensen op een dagelijkse basis bezig met geldzaken op het internet waardoor zij zich comfortabeler voelen en minder angst kennen ten aanzien van online winkelen.