Amsterdam,
11
juli
2023
|
10:23
Europe/Amsterdam

E-commerce in Nederland blijft groeien

Media Contact: Irene Martini

De Nederlandse e-commercemarkt blijft groeien. Na de coronapiek in 2020 en 2021 en de daaropvolgende correctie, zit het online shoppen weer in de lift. Dat blijkt uit cijfers van CBRE dat Europees onderzoek heeft gedaan naar E-commerce in het post-pandemische tijdperk. Europese landen zoals Italië en Spanje zien een groter blijvend effect als gevolg van de pandemie. Zij horen bij de zes grootste e-commercemarkten in Europa, naast het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Samen zijn deze markten goed voor 72% van de totale Europese e-commerce-uitgaven. Nederland heeft een aandeel van 5% in de totale e-commerce omzet in Europa.

In Nederland lag e-commerce als aandeel van alle bestedingen vlak vóór de covid-19 uitbraak in 2020 op 15%. Begin 2021 piekte het aandeel op 22%. Hierna volgde een kleine daling tot 17.4% halverwege 2022, maar lag eind 2022 alweer op 18,2%. Daarmee ligt het aandeel e-commerce weer in lijn met het groeipad dat voorheen voorspeld was, namelijk 30% in 2030.

Ondanks de aanhoudende groei van e-commerce toonden de gegevens echter aan dat consumenten nog steeds graag de winkelstraat bezoeken. In Nederland geldt dit zelfs nog sterker dan in omringende landen zoals Duitsland en Frankrijk. Dit toont nogmaals aan dat een goede omnichannel-strategie voor retailers essentieel is. Lodewijk Buijs: “Fysieke retail heeft een enorme betekenis, veel meer dan alleen een plek om te winkelen. Het fungeert als katalysator voor de groei van e-commerce. Voor retailers zal een sterk omnichannel-aanbod van cruciaal belang zijn om een ​​evenwicht te bereiken tussen hun online en offline kanalen, aangezien de retail zichzelf opnieuw blijft uitvinden.”

De fysieke en online winkelomgeving versterken elkaar. De opname van distributiecentra blijft dan ook, juist voor de verspreiding van online aankopen, hoog. Jim Orsel: “We zagen dat e-commerce bedrijven aan het begin van corona flink investeerden in uitbreiding. Het afgelopen jaar en ook de eerste helft van 2023 zagen we dan ook dat zij, nadat de winkels weer open gingen, een stapje terug deden met uitbreidingen. Toch blijft e-commerce een belangrijke drijver achter de opname van logistiek vastgoed.” Dit jaar werd er ruim 1.200.000 vierkante meter logistiek opgenomen, de leegstand bedraagt landelijk nu minder dan 1,5%.

Boilerplate

Over CBRE Group, Inc.
CBRE Group, Inc. (NYSE:CBRE), een Fortune 500- en S&P 500-bedrijf met het hoofdkantoor in Dallas, is 's werelds grootste advies- en beleggingsbureau voor commercieel vastgoed (in termen van de omzet in 2023). De organisatie heeft meer dan 130.000 werknemers (inclusief werknemers van Turner & Townsend) en bedient klanten in meer dan 100 landen. CBRE biedt strategisch advies en begeleiding bij de aan- en verkoop en aan- en verhuur van vastgoed, corporate services, property-, facility en projectmanagement, taxaties, (her)ontwikkeling, investment management en research & consulting. Bezoek onze websites www.cbre.nl en www.cbre.com.

Gerelateerd nieuws

25
januari
2024
| 10:10 Europe/Amsterdam
Het komende jaar ontstaat er weer meer dynamiek op de vastgoedmarkt. In 2024 bedraagt het verwachte beleggingsvolume in commercieel vastgoed €9,5 miljard. Deze stijging van ruim 18% markeert het omslagpunt naar groei. Dat blijkt uit het vandaag
20
november
2023
| 08:34 Europe/Amsterdam
Uit nieuw onderzoek van CBRE blijkt dat de private Nederlandse huurwoningvoorraad met 13% zal dalen, als gevolg van beleids- en wetswijzigingen die het investeringsklimaat ernstig beïnvloeden. Ondanks de inspanningen van de Rijksoverheid om
31
oktober
2023
| 09:08 Europe/Amsterdam
Inmiddels is het ruim drie jaar geleden dat Nederlanders met een kantoorbaan verplicht thuis moesten werken vanwege de coronapandemie. Ondanks dat kantoorwerkend Nederland nog altijd 65% meer thuiswerkt dan in 2019, is zichtbaar dat medewerkers én
23
oktober
2023
| 08:00 Europe/Amsterdam
De coronapandemie betekende voor veel bedrijven een razendsnelle overstap naar thuiswerken. Nu bedrijven weer volop vooruit kunnen, vragen veel ondernemers zich dan ook af hoe zij hun kantoor het beste kunnen afstemmen op hun vorm van hybride